Octávio Araújo
Biography
Octávio Ferreira de Araújo (Terra Roxa SP 1926). Engraver, painter, draughtsman, illustrator, graphic designer. He studied painting at the Escola Profissional Masculina do Brás [Brás All-Male Professional School], in São Paulo, under Edmundo Migliaccio and José Barchitta, between 1939 and 1943. He joined the Group of the 19, in 1947. Two years later, he traveled to Paris, where he studied engraving at the École National Supérieure des Beaux-Arts [National Superior School of Fine Arts] and frequented the Prints Cabinet of the Musée du Louvre [Louvre Museum]. He returned to Brazil in 1951, taking up residence in Rio de Janeiro in the following year. Appointed by the painter Clóvis Graciano (1907 - 1988), he worked as an assistant to Candido Portinari (1903 - 1962). In 1959, after receiving a prize in the engraving category at the Salon for All, held in Rio de Janeiro, he traveled to China. In 1960, he received a scholarship from the Répin Institute, in Leningrad, currently Saint Petersburg, granted by the Ministry of Culture of the Soviet Union (currently Russia). In 1961, he frequented the Polygraphic Institute in Moscow. He lived in this city for eight years, working as an illustrator of Latin American books, translator and narrator of documentaries. In 1972, the Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand - Masp [Assis Chateaubriand Museum of Art of São Paulo] held the exhibition, Octávio Araújo: 20 Years Later. In 1979, the book Octávio Ferreira de Araújo: 10 Anos de Pintura [Octávio Ferreira de Araújo: 10 years of painting], by José Roberto Teixeira Leite, was published.
Critical Commentary
In his paintings and engravings, Octávio Araújo reveals his interest in the work of Flemish, German and Italian painters of the 15th and 16th centuries, at times drawing inspiration directly from figures drawn from these works.
Some scholars perceive an affinity with Surrealism in his work, principally on account of its presentation of a dreamlike atmosphere. According to the artist himself, his work aims to awake an original climate of mystery and magic in the spectator. In this sense, the figure of woman is associated with elements of nature. Araújo mixes very different images in the same composition, such as those of animals, objects, staircases or ruins, using them to create unexpected scenes.
Octávio Ferreira de Araújo (Terra Roxa SP 1926). Gravador, pintor, desenhista, ilustrador, artista gráfico. Estuda pintura na Escola Profissional Masculina do Brás, em São Paulo, com Edmundo Migliaccio e José Barchitta, entre 1939 e 1943. Integra o Grupo dos 19, em 1947. Dois anos depois, viaja para Paris, onde estuda gravura na École National Supérieure des Beaux-Arts [Escola Nacional Superior de Belas Artes] e freqüenta o Gabinete de Estampas do Musée du Louvre [Museu do Louvre]. Retorna ao Brasil em 1951, e no ano seguinte passa a residir no Rio de Janeiro. Indicado pelo pintor Clóvis Graciano (1907 - 1988), trabalha como auxiliar de Candido Portinari (1903 - 1962). Com o prêmio de gravura do Salão Para Todos, realizado no Rio de Janeiro, em 1959, viaja para a China. Recebe em 1960 uma bolsa de estudos do Instituto Répin, em Leningrado, atual São Petersburgo, patrocinada pelo Ministério da Cultura da União Soviética (atual Rússia). Em 1961, freqüenta o Instituto Poligráfico em Moscou. Permanece nessa cidade por oito anos, e trabalha como ilustrador de livros latinos-americanos, tradutor e dublador de documentários. É realizada em 1972 a mostra Octávio Araújo: 20 Anos Depois, no Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand - Masp, e, em 1979, é publicado o livro Octávio Ferreira de Araújo: 10 Anos de Pintura, de José Roberto Teixeira Leite.
Comentário Crítico
Em suas pinturas e gravuras, Octávio Araújo revela seu interesse por obras de pintores flamengos, alemães e italianos dos séculos XV e XVI, por vezes inspirando-se diretamente em figuras retiradas dessas obras.
Alguns estudiosos percebem, nos trabalhos do artista, afinidade com o surrealismo, principalmente pela apresentação de uma atmosfera onírica. Segundo ele próprio, sua obra visa a despertar um clima original de mistério e magia no espectador. Nesse sentido, a figura da mulher é associada aos elementos da natureza. Araújo mescla, numa mesma composição, imagens muito diferentes, como as de animais, objetos, escadas ou ruínas, criando com elas cenas inesperadas.
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